|   | 

Tiamina - źródła w pożywieniu oraz formy dostępne w suplementacji

​Witamina B1, czyli odkryta przez polskiego biochemika Kazimierza Funka tiamina, jest związkiem niezwykle ważnym dla prawidłowego metabolizmu węglowodanów, zdrowego serca oraz układu nerwowego i pracy mózgu.

Witamina B1 (tiamina) - czy można mieć jej niski poziom?

Tiamina jest jedną z ośmiu niezbędnych witamin z grupy B, używaną przez prawie wszystkie komórki ciała. Ponieważ organizm ludzki nie jest w stanie wytwarzać jej samodzielnie, musi być ona dostarczana z pożywienia. W krajach rozwiniętych bardzo rzadko się zdarza, aby człowiek nie dostarczał jej w optymalnych ilościach wraz z posiłkami. Istnieją jednak czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko obniżonego poziomu wit B1. Należą do nich m.in. uzależnienie od alkoholu lub papierosów, cukrzyca i stosowanie leków moczopędnych w dużych dawkach. Czasem zaleca się suplementację tiaminy osobom, które właśnie przeszły operację chirurgiczną.

Tiamina - ile należy jej dziennie spożywać

Zalecane dzienne spożycie (RDA) wit B1 zależy od wieku i płci oraz - u kobiet - od tego, czy aktualnie są w ciąży lub karmią:

  • dorosłe kobiety - 1,1 mg

    • kobiety karmiące piersią - 1,5 mg

    • kobiety ciężarne - 1,4 mg

  • dziewczęta (13-18 lat) - 1,1 mg

  • dziewczęta (10-12 lat) - 1 mg

  • dorośli mężczyźni - 1,3 mg

  • chłopcy (13-18 lat) - 1,2 mg

  • chłopcy (10-12 lat) - 1,1 mg

  • dzieci (7-9 lat) - 0,9 mg

  • dzieci (6-4 lat) - 0,6 mg

  • dzieci (1-3 lat) - 0,5 mg.

Co istotne, tiamina ma ograniczone wchłanianie (5 mg na dobę), stąd nie sposób jej przedawkować.

Witamina B1 - występowanie w pożywieniu

Wit B1 bardzo łatwo jest sobie dostarczyć wprost z pożywienia. Jej bogatym źródłem są produkty zbożowe, rośliny strączkowe oraz chude mięso.

Zawartość tiaminy w produktach zbożowych (na 100 g):

  • otręby owsiane - 1,170 mg

  • pieczywo pszenne - 0,077–0,254 mg

  • pieczywo żytnie - 0,092–0,192 mg

Zawartość tiaminy w roślinach strączkowych (na 100 g):

  • soczewica czerwona - 0,169 mg

  • groszek - 0,266 mg

Zawartość witaminy B1 w mięsie (na 100 g):

  • schab wieprzowy - 0,402–0,989 mg

  • wątróbka wieprzowa - ok. 0,4 mg

  • mięso z kurczaka - 0,080–0,090 mg
  • mięso indycze - 0,036–0,078 mg

Pirofosforan tiaminy a chlorowodorek tiaminy - formy witaminy B1 w suplementach

Witamina B1 występuje w suplementach diety w kilku formach chemicznych, z których najczęściej można spotkać pirofosforan tiaminy oraz chlorowodorek tiaminy. Czym różnią się od siebie? Pirofosforan tiaminy (znany też jako TPP) to forma aktywna, tj. biologicznie czynna tej witaminy. W tej postaci tiamina jest kofaktorem ponad 20 enzymów odgrywających rolę w wielu szlakach metabolicznych i kofaktorem reakcji biochemicznych. Z kolei chlorowodorek tiaminy jest wysoko biodostępną formą wit B1, ale wymaga najpierw konwersji w ludzkim ciele do postaci pirofosforanu, aby zacząć oddziaływać.

Więcej o witaminach i minerałach przeczytasz na stronie producenta personalizowanych suplementów diety https://pure4me.pl/

Artykuł partnera

Zobacz również