|   | 

Nietolerancja laktozy: Test, przyczyny, objawy i alternatywy

W ostatnich latach coraz częściej słyszymy o problemach żołądkowych wynikających z nietolerancji pokarmowych. Jest to najczęstszy rodzaj nietolerancji. Jest to disacharyd występujący głównie w mleku i produktach pochodzenia mlecznego. Dowiedz się, jak rozpoznać nietolerancję laktozy, jakie są jej przyczyny i objawy. Dowiedz się również, jakie substytuty mleka można stosować, aby uniknąć nieprzyjemnych reakcji alergicznych.

Test - diagnozowanie nietolerancji laktozy

Nietolerancję laktozy może zdiagnozować lekarz. Może to zrobić za pomocą kilku testów. Testy te są wykorzystywane przez specjalistów w diagnozowaniu nietolerancji laktozy.

  • wodorowy test oddechowy
  • test zmiany poziomu glukozy w surowicy,
  • test pH stolca
  • badanie moczu,
  • test eliminacyjny
  • test doustnego obciążenia laktozą,
  • badanie molekularne polimorfizmów genu laktazy (LCT)
  • badanie endoskopowe.

Źródło problemu

Nietolerancja laktozy jest stanem, w którym w organizmie brakuje enzymu odpowiedzialnego za jej trawienie, laktazy. Istnieją dwa rodzaje nietolerancji laktozy: pierwotna i wtórna.

Pierwotna (dziedziczny niedobór laktazy) jest najczęstszą przyczyną. Istotą choroby jest stopniowe obniżanie się aktywności laktazy począwszy od około 2 roku życia. Osiąga ona maksymalnie 5% swojej początkowej aktywności. Ten rodzaj nietolerancji ujawnia się zwykle u młodzieży lub osób dorosłych. Polimorfizm w LCT (gen laktazy) powoduje nietolerancję laktozy typu dorosłego. Alaktazja, czyli wrodzony niedobór laktazy, może powodować nietolerancję laktozy. Choroba ta jest spowodowana genetycznie uwarunkowanym defektem metabolicznym, który sprawia, że organizm nie jest w stanie produkować laktazy. Dochodzi wówczas do rozwoju nietolerancji laktozy u niemowląt po pierwszym karmieniu piersią lub po pierwszym podaniu zawierającego ją mleka modyfikowanego.

Wtórne (nabyte niedobory laktazy) mogą być przyczyną nietolerancji laktozy. Jest to przejściowy lub trwały niedobór laktazy. Jest on spowodowany chorobami lub innymi czynnikami, które powodują uszkodzenie nabłonka lub kosmków jelitowych, które są odpowiedzialne za produkcję laktazy.

Do chorób tych należą:

  • Choroba Whipple'a;
  • zespół Leśniowskiego-Crohna;
  • celiakia
  • Pasożyty w przewodzie pokarmowym (np. tasiemce);
  • Zespół krótkiego jelita;
  • martwicze zapalenie jelit;
  • mukowiscydoza
  • infekcje przewodu pokarmowego, Endomivirus i Rotavirus
  • Alergia pokarmowa na soję lub białko mleka krowiego

Po więcej porad dietetycznych i wiedzy o zdrowym żywieniu wejdź na radydietetyka.pl

nietolerancja laktozy

Objawy nietolerancji laktozy

Niektóre z objawów nietolerancji laktozy obejmują:

  • Ból brzucha
  • mdłości,
  • wzdęcia,
  • uczucie pełności i ucisku w okolicach brzucha
  • wydalanie dużych ilości gazów
  • wymioty.

Dzieje się tak, ponieważ laktoza nie może być wchłonięta przez jelita. Nie może zostać rozłożona na cukry proste. Nasilenie objawów zależy od tego, jak dużo jedzenia zostało spożyte. Im więcej laktozy zostało spożyte, tym bardziej będą one nasilone. Po spożyciu produktów zawierających laktozę, objawy mogą utrzymywać się przez kilka godzin lub dłużej.

Substytuty mleka i produktów mlecznych dla osób z nietolerancją laktozy

Nie ma lepszego sposobu na uniknięcie reakcji alergicznych niż uniemożliwienie organizmowi kontaktu z konkretnym alergenem, takim jak laktoza występująca w mleku zwierzęcym. Osoby z nietolerancją laktozy nie powinny unikać produktów mlecznych i mleka. Może to bowiem prowadzić do niedoboru wapnia i chorób kości, takich jak osteoporoza i osteomalacja. Warto poszukać zamienników nabiału, które pozwolą na stworzenie pożywnego menu.

Substytuty mleka pochodzenia zwierzęcego - mleka roślinne (ryżowe migdałowe, sojowe kokosowe, z orzechów laskowych i inne). W sklepach spożywczych dostępnych jest wiele jego odmian. Możesz również przygotować własne mleko roślinne w domu.

Jogurty i substytuty kefiru - gotowe jogurty i kefiry z mleka kokosowego lub sojowego. Produkty te można również wykonać samodzielnie, dodając do napoju roślinnego odpowiedni rodzaj bakterii fermentujących. Bakterie te można kupić w specjalistycznych sklepach.

Substytuty śmietany: Śmietana roślinna (dostępna w sklepach ze zdrową żywnością) i gęste mleko kokosowe (z kartonu lub puszki).

Alternatywy dla sera: Wegańskie sery żółte (dostępne w dobrze zaopatrzonych supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością i u innych sprzedawców) oraz tofu.

Substytutami masła są margaryny roślinne (upewnij się, że nie zawierają serwatki) i dobrej jakości oleje roślinne (np. olej kokosowy i oliwa z oliwek są dobrymi alternatywami dla masła). Można również stosować masło klarowane, które zawiera znikomą ilość białka mleka krowiego.

Zobacz również